• PIERWSZY DZIEŃ WIOSNY

•    21 marca powitaliśmy w naszej szkole wiosnę. Tego dnia każdy zaznaczył jej nadejście zielonym elementem w swoim ubraniu.

Od rana odbywały się konkursy z różnych dziedzin. Najpierw wszyscy uczniowie pisali dyktando konkursowe. Później odbywały się konkursy matematyczne i czytelnicze w grupach wiekowych. Klasa pierwsza rywalizowała z drugą, trzecia z czwartą, piąta z szóstą oraz siódma z ósmą.

W konkursie matematycznym uczniowie rozwiązywali zadania, łamigłówki, a najmłodsi bajki matematyczne. W konkursie czytelniczym odpowiadali na pytania dotyczące przeczytanych lektur, legend oraz wierszy. Punkty z obu konkursów zostały zsumowane i wyłoniono zwycięzców w każdej grupie. Pierwsze miejsca uzyskała klasa I, klasa IV, klasa V oraz klasa VIII. Wszystkie klasy otrzymały dyplomy za udział, a wszyscy uczniowie zostali nagrodzeni słodyczami ufundowanymi przez Radę Rodziców.

Klasa ósma wraz z panią dyrektor oraz wychowawcą udała się na projekcję filmu „Kamienie na szaniec”. Tam uczestniczyła w dyskusji na jego temat.

Na zakończenie dnia uczniowie starszych klas brali udział w akcji „sprzątanie świata ”, a najmłodsi rozwiązywali łamigłówki i zadania ekologiczne „Wspólnie dbamy o czyste powietrze”.

• ZABAWA KARNAWAŁOWA

• Karnawał inaczej zapusty. Okres zabaw, bali, trwa od Trzech Króli (6 stycznia) do Środy Popielcowej. Aby tradycji stało się za dość, w środę 16 lutego uczniowie klas I-III bawili się na zabawie karnawałowej. Na balu można było podziwiać przepiękne stroje księżniczek, piłkarzy, pingwinów, żołnierzy, górali… Wszyscy wyglądali pięknie. Doskonała zabawa była przeplatana konkursami, na najładniejszy i oryginalny strój oraz klasowy konkurs taneczny Just Dance. Zwycięzcy konkursów otrzymali czekolady, zaś wszyscy pozostali wyróżnieni cukierki i lizaki. Rodzice przygotowali pyszne i zdrowe przekąski.

• 14 LUTEGO

• ,,A oto mój sekret. Jest bardzo prosty: dobrze widzi się tylko sercem. Najważniejsze jest niewidoczne dla oczu…’’

Mały Książę

14 lutego SU zorganizował pocztę walentynkową dla klas I-III. Uczniowie mogli wrzucać karty walentynkowe do specjalnej skrzynki. Poczta cieszyła się ogromnym zainteresowaniem. Wręczenie walentynek odbyło się na sali gimnastycznej. Symboliczna pamięć o drugiej osobie, przelana na kartkę w postaci miłych słów, sprawiła ogromną radość wszystkim uczniom i nauczycielom. Zaś uczniowie klas IV-VIII z racji zdalnego nauczania, wysyłali walentynkowe pocztówki w aplikacji Messenger.

• DZIEŃ BABCI I DZIADKA

•  21 i 22 stycznia to ważny dzień dla naszych seniorów. Z powodu panującej pandemii i obostrzeń, nie mogliśmy zaprosić Babć i Dziadków do naszej szkoły na inscenizację i poczęstunek. Mimo tego uczniowie klas 0-III nie zapomnieli o swoich ukochanych i przygotowali dla nich skromne upominki. Dodatkowo uczniowie klasy 0 i II nauczyli się i zaśpiewali piosenkę, którą panie nagrały i wysłały do rodziców z prośbą odtworzenia w stosownym dniu, czyli 21 lub 22 stycznia. Mamy nadzieję, że upominki oraz piosenki sprawiły, że pojawiły się uśmiechy na twarzach wszystkich Babć i Dziadków.

• AKCJE CHARYTATYWNE

• W tym pierwszym semestrze  udało nam się zorganizować i przeprowadzić trzy akcje charytatywne.

1. Skarpety i rękawiczki dla bezdomnych.
            2. Świąteczne Kartki Dobroczynne.
            3. Góra grosza

Bardzo dziękujemy uczniom, rodzicom oraz nauczycielom za aktywny udział w akcjach. Zebrane środki zostały przekazane osobom i dzieciom chorym, niepełnosprawnym oraz potrzebującym m.in. ze Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną w Jabłonce OREW.

• Dzień trzeci

8 grudnia, czyli w ostatnim dniu naszej wycieczki odwiedziliśmy dwa muzea. Przed południem byliśmy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu, a po południu w Muzeum Pana Tadeusza. Jeszcze raz odwiedziliśmy wrocławski Rynek.

Po śniadaniu przed opuszczeniem klasztoru Sióstr Szkolnych de Notre Dame zwiedziliśmy jego podziemia. Obejrzeliśmy tam najważniejsze części zamku pierwszych Piastów Śląskich – fundamenty budowli osiemnastobocznej i budynków przyległych.

W Muzeum Narodowym najwięcej czasu poświęciliśmy na obejrzenie obrazów polskich i europejskich malarzy. Z kolei w Muzeum Pana Tadeusza uczestniczyliśmy w dwóch lekcjach. Młodsza grupa (kl. IV-VI) poznała szlacheckie tradycje bożonarodzeniowe z XVIII wieku, a także dowiedziała się, jak ubierała się szlachta. Z kolei uczniowie kl. VII-VIII uczestniczyli w zajęciach poświęconych zwyczajom bożonarodzeniowym w PRL-u.

Przechodziliśmy obok Narodowego Forum Muzyki. Zajrzeliśmy do Dzielnicy Czterech Wyznań, która znajduje się w pobliżu Rynku. Na ulicach, jakie wyznaczają jej granice, znajdują się: kościół katolicki, synagoga, prawosławny sobór i kościół ewangelicki. Z uwagą wypatrywaliśmy każdego wrocławskiego krasnoludka. Przy Forum Muzyki znaleźliśmy nawet ich orkiestrę.

Na kiermaszu świątecznym kupiliśmy pamiątki, które na Orawie będą nam przypominać ten niezapomniany czas we Wrocławiu.

• Dzień drugi

7 grudnia (wtorek) cały dzień spędziliśmy w centrum Wrocławia. Mamy tu doskonałą bazę wypadową, czyli klasztor Sióstr Szkolnych de Notre Dame na Grodzie Piastów, kiedyś zamek. Zwiedzanie historycznego centrum z przewodnikiem rozpoczęliśmy tuż obok, czyli na dziedzińcu klasztoru.

Naszą wędrówkę kontynuowaliśmy ulicą Kanonia, z ul. Sienkiewicza oglądaliśmy Ogród Botaniczny, dotarliśmy na plac św. Jana Chrzciciela. Następnie przeszliśmy przez Bramę Kluskową, a z placu Katedralnego weszliśmy do katedry św. Jana Chrzciciela, przeszliśmy obok pałacu arcybiskupa ul. Katedralną, podziwialiśmy figurę św. Jana Nepomucena, aż dotarliśmy do Mostu Tumskiego.

W Katedrze św. Jana Chrzciciela przede wszystkim podziwialiśmy srebrny ołtarz. Wędrówkę po Ostrowie Tumskim zakończyliśmy, przekraczając Most Tumski.

Później była Przystań Kardynalska, a następnie powitała nas sztuka nowoczesna w postaci rzeźby Nawa autorstwa Oskara Zięty. Po przekroczeniu Mostu Piaskowego zobaczyliśmy Halę Targową. Należy dodać, że w okolicy starówki spotkaliśmy wiele krasnoludków.

Zanim dotarliśmy do Rynku przechodziliśmy obok zespołu głównego budynku Uniwersytetu Wrocławskiego (tu spotkaliśmy krasnala prof. Jana Miodka), następnie podziwialiśmy bibliotekę Zakładu Ossolińskich. Na jej dziecińcu zobaczyliśmy pomnik założyciela zakładu. Później był kościół św. Elżbiety, kamieniczki Jaś i Małgosia, a następnie Rynek.

Tu przywitała nas świąteczna atmosfera – wielka choinka i kiermasz bożonarodzeniowy. Zobaczyliśmy pomnik Aleksandra Fredry, który kiedyś stał we Lwowie, podziwialiśmy budynek ratusza.

Muzeum Panorama Racławicka

Po obiedzie podziwialiśmy Panoramę Racławicką umieszczoną w rotundzie. Poznaliśmy historię powstania tego dzieła, a także wydarzenia związane z insurekcją kościuszkowską.

Pogoda nas nie rozpieszczała, ale nie przeszkodziła nam w wieczornym spacerze ulicami Wrocławia. Dzień zakończyliśmy przejażdżką tramwajem. Dodatkową atrakcją wieczoru było spotkanie z wielokrotnym mistrzem Polski we florecie Leszkiem Rajskim. Przybliżył nam tajniki tej dyscypliny sportu.

• Dzień pierwszy

6 grudnia w dniu św. Mikołaja bladym świtem uczniowie kl. IV–VIII naszej szkoły wyjechali z Podwilka w kierunku Góry św. Anny i Wrocławia.

Gdy wyruszaliśmy, mocno padał śnieg i towarzyszył nam przez całą trasę. O godz. 11.00 dotarliśmy do Góry Świętej Anny – najwyższego wzniesienia Wyżyny Śląskiej. Okolica powitała nas dużymi płatami śniegu. (Chyba zimową aurę zabraliśmy ze sobą z Orawy!)

W tej opolskiej miejscowości odwiedziliśmy sanktuarium znajdujące się na wzgórzu. Do świątyni weszliśmy przez tzw. Plac Rajski, który jest otoczony krużgankami. W niewielkim wnętrzu świątyni obejrzeliśmy sceny biblijne i z życia patronki kościoła oraz dzieje franciszkanów. Zobaczyliśmy figurę św. Anny Samotrzeciej.

Gdy dotarliśmy do Wrocławia, przewodnik opowiedział nam kilka ciekawostek o mieście – stolicy Dolnego Śląska, a następnie odwiedziliśmy jedną z najbardziej popularnych atrakcji turystycznych Hydropolis, czyli centrum wiedzy o wodzie. Siedem stref tematycznych – obudowa multimedialna i mnóstwo ciekawostek nt. natury wody i sposobu jej wykorzystania, przełomowych odkryć podwodnego świata dostarczyły bogatej wiedzy o wodzie przez zabawę.

Pierwszy dzień zakończył się obiadokolacją na mieście i wieczornym spacerem.

• Ciekawi ludzie, interesujące spotkania…

• 25 listopada gościliśmy w naszej szkole Agatę Puścikowską – dziennikarkę i autorkę książki „Waleczne z gór”. Spotkanie poprowadziły uczennice kl. VI Weronika Grapa, Alicja Kuczkowicz i Zuzanna Sarniak.

Gościa powitała dyrektor szkoły Barbara Zgama. Następnie prowadzące w kilku zdaniach przybliżyły postać Autorki. Podczas spotkania uczniowie chętnie zadawali pytania dotyczące nie tylko książki „Waleczne z gór”, ale także związane z pracą Agaty Puścikowskiej. Nie zabrakło pytanie: jak się jej podoba na Orawie? Autorka chętnie na wszystkie odpowiadała.

Spotkanie przebiegło w miłej atmosferze i wszyscy wyszli z niego bardzo zadowoleni.

• Lekcja biblioteczna - "Mała książka - wielki człowiek".

• 22 listopada 2021r. odbyła się kolejna lekcja biblioteczna w klasie I. Zajęcia rozpoczeły się od rozwiązywania zagadek o książkach oraz pogadanki dotyczącej szacunku do książki i dbania o jej wygląd. Następnie uczniowie wymienili wspólnie z nauczycielem zalety czytania i wysłuchalipiosenki pt."Książka przyjaciółka". Na zakończenie każdy z uczniów otrzymałksiążkę "Pierwsze abecadło" w ramach kampanii "Mała książka - wielki człowiek".

• Do Hymnu!

• 10 listopada w naszej szkole odbyła się akademia upamiętniająca rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę. W akademii brali udział uczniowie klasy IV, V oraz VII. Cała uroczystość składała się z krótkiej części wprowadzającej, która wyjaśniała znaczenie wydarzeń z 11 listopada 1918 roku oraz zwracała uwagę na pojęcie patriotyzmu we współczesnym świecie. Kolejne cztery sceny poświęcone były: symbolom narodowym, tradycji i rodzinie, dbałości o język i wizerunkowi Polaka- patrioty. Podsumowaniem akademii była projekcja kilkuminutowego filmu Niezwyciężeni przygotowanego przez IPN.

Po akademi o godzinie  11:11 , nasi uczniowie zaśpiewali hymn państwowy w ramach akcji „Szkoła do hymnu”

• Wycieczka klas I-III do Zakopanego

• 21 pażdziernika uczniowie klas I-III udali się na wycieczkę do Zakopanego która była współfinansowana ze srodków województwa małopolskiego w ramach projektu edukacyjnego "Odkrywam Małopolskę".

• Jan Paweł II

• 18 października upamiętniliśmy 43 rocznicę wyboru Karola Wojtyły na papieża. przyłączając się do ogólnoświatowej akcji "Milion dzieci modli się na różańcu" odmówiliśmy też wspólnie Różaniec.

• Dzień Komisji Edukacji Narodowej

• 14 października przypada Dzień Edukacji Narodowej – święto nauczycieli, wychowawców,  pedagogów i pracowników obsługi. Dzień nauczyciela w Polsce obchodzony jest w rocznicę powstania w 1773 r. Komisji Edukacji Narodowej, czyli pierwszego w Europie ministerstwa oświaty, które zajęło się reformowaniem szkolnictwa w naszym kraju.

Z tej okazji uczniowie naszej szkoły przygotowali krótkie scenki oraz złożyli życzenia naszym nauczycielom.

• TEATR LALEK RABCIO

• Od stycznia 2020 roku  Teatr Lalek Rabcio ma nową siedzibę. Uczniowie klas 0-III w tym roku szkolnym,  w październiku mieli okazję zobaczyć nowy budynek teatru i oglądnąć  premierę spektaklu ,,Skrzaty domowe’’.  Przedstawienie bardzo podobało się dzieciom.  Jednak największe emocje wywołało spotkanie i rozmowa z aktorami po spektaklu. Dzieci były bardzo zachwycone i zaskoczone.

• Warsztaty w piekarni

• Uczniowie klas I-III odwiedzi pobliską piekarnię. Poznali historię założenia piekarnio-cukierni, zapoznali się z pracą piekarza i cukiernika, zobaczyli najważniejsze pomieszczenia budynku. Dzieci z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarzy, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produkty potrzebne do jego wypieku.  Piekarz opowiedział jak wyrasta ciasto, przedstawił etapy pieczenia pieczywa. Dzieci zobaczyły duże maszyny niezbędne do pracy piekarza m.in. piec do wypieku pieczywa, krajalnicę do krojenia chleba. Miały szansę wyrobić ciasto własnymi rękami na bułki i ułożyć je na specjalnej blasze, która powędrowała do garowni, a następnie do pieca. Wszyscy uczestniczyli również w zwijaniu rogalików z marmoladą. Upieczone bułeczki i rogaliki dzieci mogły zabrać do zjedzenia.

Bardzo serdecznie dziękujemy właścicielom Piekarni-Cukierni Grapa za przyjęcie,  okazaną  gościnność i życzliwość.

• DZIEŃ PATRONA SZKOŁY

• 13 pażdziernika w naszej szkole odbyła się uroczysta akademi z okazji Dnia Patrona Szkoły, na której uczniowie z klasy VI i VII przedstawili życie Świętej Jadwigii Królowej.

rysunek: Pani Ewelina Kosek

• Biegi przełajowe o „Puchar Wójta Gminy Jabłonka”

• 9 października 2021 roku na stadionie w Jabłonce odbyły się biegi przełajowe w których uczestniczyli nasi uczniowie. Zajęli wysokie miejsca: